I juli hadde vi hyggelig besøk av moderne transport.

Norges ledende magasin om logistikk siden 1968.

Les hele artikkelen her:

Tekst: Øyvind Ludt/Moderne Transport

I 2008 overtok den 21 år gamle badevakten Fredrik Voldstad tilfeldigvis en varebil. 12 år senere driver han itide, et transportselskap i solid vekst og med solide marginer.

I månedsskiftet Juli/august overtok itide sin nye teminal i Borgeskogen i Sandefjord kommune.

Det er etterlengtet etter flere år med solid vekst og lite tilfredstillende fasiliteter tidligere –  på baksiden av et gartneri.

Etter en dobling i omsetning de siste årene trengtes mer plass forteller driftsjef Tor-Arne Johansen til MT, når han tar seg tid til å prate med oss sammen med selger Jørn Kristensen midt under den hektiske flyttingen i sommer. – Selskapet har utviklet seg voldsomt de siste årene, og vi vil utvikle oss mer i dette bygget, forteller Johansen.

Itide tilbyr både pakke-og godstransport, budleveringer, skreddersydd logistikk og lagerløsninger til sine kunder. Fra en omsetning på rundt 18 millioner i 2017, har itide vokst til 44 millioner i 2019. I år fortsetter veksten, til tross for covid-19, og ikke minst er driften svært lønnsom. Et overskudd på driften på over fire millioner kroner 2019 gir en driftsmargin på rundt ti prosent. – Det er ikke så mange som kan flagge med det. Vi må gjøre noe riktig, sier Jørn Kristensen. Han forteller at både veksten fortsetter også i 2020 til tross for en naturlig, men ikke voldsom, covid-19-brems.

Vi fikk lagt en god strategi for å håndtere det. Vi hadde to sjåfører som var permittert i 2-3 uker, og noen i administrasjonen. Men alle var tilbake før sommeren og når jeg besøker kunder nå, merker jeg at folk ikke bare snakker om korona lenger, sier Kristensen.

banner

MYE PLASS: Nesten 3.000 kvadratmeter med lager og terminal disponerer Itide AS i sitt nye lokale på Borgeskogen.

Reolene fra Toyota Material Handling var i ferd med å fylles opp i terminalen da MT var på besøk i slutten av juli.

2500 nye kvadratmeter

Veksten har gjort det både nødvendig å mulig å investere i et helt nytt anlegg.

På borgeskogen har itide bygget en terminal på 2500 m² kvadratmeter og 500 m² kontorlokaler. I tillegg er tomten itide har kjøpt svært stor, og har gode muligheter for senere utvidelse.

Stein på stein

-Vi er et ungt selskap. Vi må bygge stein på stein, og har startet med å sette opp palle-reoler til 1300 paller. Vi hadde kunder til 800 av dem da vi begynte. Før måtte vi leie litt her og der, nå kan vi håndtere alt selv. Samtidig har vi klargjort for å bygge 1200 m2 til, sier Johansen. itide har i dag 18 biler, fordelt på åtte 18-pallers lastebiler og ti varebiler, og snaut 30 ansatte. 18 av de ansatte er fast ansatte sjåfører, og i tillegg leies de inn ytterligere 12-13 sjåfører og biler. Veksten har kommet både organisk og ved oppkjøp. Sist ble Leverance AS kjøpt opp i desember 2018.

Fra badevakt til bileier

Oppstarten til selskapet var ganske tilfeldig.

21 år gamle Fredrik Voldstad jobbet i 2008 som badevakt, og skulle selge en bil.

Da fikk han en Opel Vivaro i innbytte. Med den begynte han å kjøre litt gods lokalt. -Det var en jeg kjente i Home & Cottage, så jeg kjørte litt for dem. Litt tilfeldig og litt på kveldstid, forteller Voldstad selv. Etter hvert ble en varebil til to og gradvis har han bygget opp det som i dag er en solid og lønnsom transportbedrift. -Fredrik er flink til å se mulighetene når de kommer, og er ikke redd for å prøve, forteller Jørn Kristensen, som kom inn i itide etter at transportbiten i Horten Transport og Spedisjon ble kjøpt opp av for tre år siden.

Voldstads evne til å tenke nytt og prøve nye ting, er en del av nøkkelen til suksessen, tror Johansen. Blant annet er itide sannsynligvis det mest papirløse transportselskapet i Norge. Bare helt nødvendige etiketter og dokumenter skrives ut, ellers er alt styrt digitalt, blant annet gjennom transport-planleggingssystemet Opter (tidligere Fleet101/K2) og et nyinstallert WMS-system fra Ongoing Systems. -Der jeg kom fra var jeg vant til store papirbunker. Her er det ingenting. Det har vi spart et par ansatte på, forteller Tor-Arne Johansen.

Itide har en grunnfilosofi om at samme bil skal hente og levere. Fra Grenland til Østfold blir gods hentet og levert samme dag, og totalt er bare ti prosent av varene innom terminalen. -Da får vi færre skader og færre som skal «dele» på inntjeninga.  Her tror jeg nøkkelen ligger til at vi klarer å levere marginer, selv om bilene langt fra er fulle hele tiden, sier Johansen.

Foruten effektiv drift, er synlighet og personlig service to nøkler for itides suksess. Alle bilene er svært synlige i trafikken med heloransje dekor og tydelig merkevarebygging av itide.no. -Synlighet er viktig. Da blir du husket på når noen trenger transport eller lagring. Det vi gjør er ikke unikt, da er det viktig å være fremst i panna hos potensielle kunder, sier Jørn Kristensen.

Sjåførene i itide har mer eller mindre faste ruter, noe som gjør at de blir godt kjent med kundene, og dermed kan yte den ekstra servicen mange setter pris på. -Om en kunde ber en sjåfør vente ti minutter for å få med en siste pakke, er det null stress. Da kan vår mann sette seg ned å ta en kaffe og slå av en prat. Slik bygges viktige relasjoner, sier Kristensen.

Selv om itide nå har gode utviklingsmuligheter på Borgeskogen, er ikke målet først og fremst å bli kjempestor her. Det geografiske nedslags feltet er fra Kristiansand, via Hønefoss, Jessheim og ned til Østfold. -I fremtiden skal vi vokse, men inne bli upersonlige. Målet er ikke å vokse ut av det nye anlegget, men kanskje få en avdeling i Oslo eller Østfold. Det er kanskje ikke så lurt å være store på hvert sted, men heller viktig å kunne gi service i nærområdet kjapt, sier Kristensen.

Takk Moderne Transport for deres hyggelige artikkel.

Mvh

itide